מתי להחליף צמיג? איך מזהים צמיג שחוק? - מדריך מקיף לנהגים

מתי להחליף צמיג? איך מזהים צמיג שחוק? - מדריך מקיף לנהגים

אחיזת כביש טובה היא קריטית לנהיגה בטוחה בכבישים. איך מזהים צמיג שחוק? כמה עולה להחליף גלגלים ואיך מחשבים את אורך החיים שלהם? מדריך טיפול ותחזוקת גלגלים לנהגים זהירים.

מרחק בלימה, אחיזת כביש בסיבובים ובזינוק - צמיגים תקינים הם הכרחיים לנהיגה בטוחה ונוחה בכביש. הסכנות של נהיגה עם צמיג שחוק לנוסעים ברכב הן רבות. מבין הגורמים המכניים - גלגלים לא תקינים גרמו באופן ישיר למספר הרב ביותר של תאונות דרכים. הדינמיות של הצמיגים - בטח בשילוב עם האקלים הישראלי - משפיעה על הרכב ועל בטיחות הנהיגה בו.

צמיג שחוק – למה זה מסוכן?

מחקר של ארגון הנהגים הבריטי הראה כי צמיג שחוק עם לחץ אוויר נמוך מהמלצות היצרן יכול להאריך את מרחק בלימת החירום שלנו בלא פחות מ-60%. כנ"ל לגבי יציאה מהירה מפניות איטיות, שליטה פחותה ברמה מסוכנת בסיבובים חדים וזינוק איטי. וזה עוד לפני שדיברנו על ימים גשומים או יבשים במיוחד.

גם עם הימצאותן של מערכות בטיחות רבות ברכבים ששיפרו פלאים את בטיחות הנהיגה בכבישים - בזמן האמת יש חשיבות מכרעת למהירות התגובה של הנהג והרכב. גם אם אתם מצוידים במערכת מצלמות דרך לרכב, ערים לתקריות סביבכם בכביש וממהרים לבלום - פרק הזמן הקריטי הזה יתארך ב-60% כאמור. לכן אין להיות שאננים ולזכור כי מערכות בטיחות טכנולוגיות אינן תחליף לשמירה על תקינותו ובטיחותו של הרכב מבחינה מכנית.

בנוסף לסכנה הממשית לבטיחות הנוסעים, יש גם את העניין הכלכלי. רכבים הנוסעים עם צמיגים שחוקים מתאמצים יותר וצריכת הדלק שלהם תעלה ב-3% לכל הפחות. במדינה כמו ישראל עם עלויות דלק גבוהות זה יכול להיות הבדל משמעותי לאורך זמן. וכאילו זה לא מספיק - צמיג שחוק מקצר את תוחלת חייו בכ-30%. המשמעות: רכישה תדירה של צמיגים, שיכולה להימנע מטיפול, תחזוקה ותשומת לב מינימלית.

מתי להחליף צמיג?

צמיג צמיג שעל הגיר - מתי להחליף אותך בדגם צעיר?

צמיג תקין ועומק חריצים

עומק חריצים תקין מאפשר אחיזת כביש איתנה. בחנו את כל הצמיגים בצורה יסודית על מנת לוודא את תקינותם. תפקידם העיקרי של חריצי הצמיג הם פינוי מים מבסיסו בנקודת האחיזה בכביש, עומקם צריך להיות 2 מ"מ לפחות והבדיקה כוללת כמובן התרשמות ויזואלית ממצב הצמיג ובאמצעות מטבע או סרט מדידה מתאימים. בנוסף חפשו עיוות בדפנות הצמיג, סדקים, סימני יובש, בלאי או חבלה לגוף הצמיג. כל אלה מפחיתים משמעותית את תפקודי הצמיגים שלכם על הכביש.

הגיל והתרגיל: אורך חיים של צמיג

תאריך הייצור של הגלגלים שלכם מופיע על גבי הצמיג עצמו, 2 מספרים המייצגים את השבוע בשנת הייצור, ועוד 2 מספרים לשנת הייצור הקלנדרית. למשל על צמיג שיוצר בשבוע ה-40 לשנת 2022 יופיע הקוד כך: 4022. תוחלת החיים של צמיג טוב היא כ-4 שנים, כאשר הבלאי מתחיל מרגע התקנת הגלגלים על הרכב. הצמיג שלכם מתקרב לשנתו הרביעית? מומלץ שתיגשו להחליף אותו.

אינטנסיביות השימוש חשובה גם היא לבחינת תקינות הצמיגים. רכב שיוצא מהחניה רק בסופי שבוע ישמור על בלאי נמוך יחסית לרכב שנמצא בשימוש תדיר ומתמשך, או בתנאי נהיגה קשים יותר, שיתבלה מהר יותר. בהתאם לכך ההמלצה היא להחליף צמיג שעבר 60-70 אלף ק"מ. תעדו את מד הקילומטרים בעת התקנת צמיג חדש וגשו לבדיקה בהגיעו ל-60,000 ק"מ. גם אם לא תידרשו להחליפו עדיין, תנהגו אחר כך בראש שקט יותר.

יציאת אוויר? כנסו לפנצ'רייה

ירידה קבועה באוויר הצמיגים מהווה סימן לבלאי בצמיג המצריך את החלפתו. אז אם אתם מרגישים שאתם ממלאים אוויר בגלגלי הרכב בתדירות גבוהה לפתע - זהו דגל אדום שחשוב לבדוק.

כמה עולה להחליף גלגלים ברכב

אין מה להסתבך: כל יבואן צמיגי רכב קובע את מחירם בהתאם להנחיות משרד התחבורה, ואסור על-פי חוק למכור אותם במחיר גבוה יותר משנקבע. חפשו את הצמיג הספציפי הדרוש לכם ובואו חמושים בידע לפנצ'רייה, להבטיח התאמה מושלמת בין רכביכם לצמיגיו החדשים. זכרו כי החלפת הצמיגים מתבצעת בזוגות והתקנתם תמיד מתבצעת על אותו סרן.

את החלפת הצמיגים יש לבצע בצמדים, וכאשר זוג צמיגים תמיד מותקן על אותו סרן. בנוסף, לכל צמיג יש קילומטראז' אחר שאליו התחייב היצרן.

איך לבחור צמיגים לרכב?

  1. הקפידו לבחור צמיג בטיחותי, כזה המתאים למשקל ומהירות הרכב שבידכם.
  2. בדקו את הקילומטרז' אליו התחייב יצרן הצמיגים - היות ולכל צמיג יש תוחלת חיים מיטבית שונה.
  3. בררו את גודל הצמיג הדרוש לכם - מידת הצמיגים מופיעה ברישיון הרכב שלכם, כמו גם על הצמיג עצמו.
  4. וודאו את מחיר המחירון של יצרן הצמיגים. ברגע שיהיו בידיכם כל הפרטים בדקו מהו מחיר הצמיג המתאים מול היבואן, על מנת לוודא שלא תשלמו סכום גבוה משהחוק מאפשר, וכי מדובר בפנצ'רייה איכותית ואמינה.

תקינות צמיגים ותחזוקת צמיגי רכב

מעבר לנהיגה נוחה ושליטה טובה יותר של הנהג ברכב - צמיגים תקינים חשובים לשמירה על הנסיעה שלנו ושל יקירנו בטוחה ובטיחותית יותר.

לחץ אוויר בצמיגים

בדקו לחץ אוויר בגלגלים מדי פעם. ככל שהצמיגים ישמרו על צורתם ויישאו פחות עומס כך נסיעתנו תהיה חלקה יותר. הבונוס הוא שגם צריכת הדלק שלכם יורדת כאשר הגלגלים שלכם נהנים מלחץ אוויר תקין. לא בטוחים מהו לחץ האוויר המיטבי לצמיגי הרכב שלכם? בדקו את הגדרות היצרן.

צמיגים שחוקים

אל תשחקו עם שחיקת צמיגים. כאמור, חשוב לבחון אחת לכמה זמן את שחיקת הצמיגים שלנו - האם השחיקה שווה בכל הגלגלים? האם אבנים או עצמים קטנים אחרים שיפריעו לנהיגה בטוחה  תקועים בחריצי הצמיג והאם חלק מהצמיגים שחוקים יותר מאחרים. בדיקה שגרתית שבועית יכולה להפחית את הבלאי שבשליטתנו ככל הניתן.

אורך חיים של צמיג לרכב

גם אם הם נראים תקינים - צמיג בני 4 או שגמעו יותר מכ-60,000 ק"מ דורשים החלפה. גם אם הבלאי אינו ניכר לעין בצורה משמעותית, או קורה בצורה הדרגתית ואיטית, השחיקה המתמשכת תיפגע בביצועי הרכב ותסכן את נוסעיו.

שאלות נפוצות

אורך חיים של צמיג הוא כ- 4 שנים או 60,000 ק"מ המוקדם מבניהם. ניתן לזהות צמיג שחוק על ידי הופעת סדקים, בליטות, ועומק חריצים של פחות מ- 2 מ"מ.

זה משתנה בין סוג הרכב, כמות ואופן הנסיעה אבל צריך להחליף צמיג ברגע שמתחילים לראות עליו סימני שחיקה או כשסיים את אורך החיים שלו. חשוב לדעת שהצמיגים נבדקים גם כשעושים טסט, פעם בשנה.

מחיר צמיגים לרכב מעוגן בחוק ונקבע בהתאם להנחיות משרד התחבורה. מחיר הצמיג תלוי בסוג הרכב ולכן מומלץ לבדוק את המחיר לפני הגעה לפנצ'רייה.

לפרטים נוספים ורכישה

כשזה מצולם אין הפתעות

לפרטים נוספים ורכישה יש להשאיר פרטים