בקרת שטחים מתים בנהיגה - כמה מערכות הבטיחות באמת עוזרות?

בקרת שטחים מתים בנהיגה - כמה מערכות הבטיחות באמת עוזרות?

בקרת שטחים מתים בנהיגה

כמה מערכות הבטיחות באמת עוזרות?

מהם שטחים מתים בכלל? ומהו שטח מת בנהיגה בפרט? אילו סכנות אורבות לנהג בשטח המת שלו ועד כמה התקנת מערכת זיהוי שטח מת משפרת את הבטיחות? ספוילר: מלא. כל מה שחשוב לדעת בחיים על שטחים מתים בכתבה לפניכם

בין הסחות הדעת שלנו עצמנו על הכביש, טעויות של נהגים פזיזים או שאננים אחרים סביבנו ומכשולים אמיתיים שלעיתים נקרים בדרך - הדבר הכי חשוב לנהג זה לראות מה קורה מסביב לרכב שלו בכל רגע, ולקבל התראה אם מישהו נכנס לו למרחב התנועה המידי שלו. כיום ישנן מערכות בטיחות מתקדמות לרכבים המסייעות רבות בנושא. בין היתר מערכות מצלמות 360 לרכב המתעדות את סביבתו, או מערכות שמתריעות מפני סטייה ל, או מ, הנתיב.

מהו שטח מת בנהיגה?

לפי הרלב"ד, "שטח מת הוא שטח המוסתר מעיני הנהג מנקודת מושבו בכלי הרכב. השטח המת (המוסתר) נמצא בתחום ההיקפי של כלי הרכב, והנהג אינו יכול להבחין במשתמשי הדרך הסובבים אותו. לכל רכב יש שטח מת – למשאית ואוטובוסים, לרכב פרטי ואפילו לאופנועים". ואכן, שדרה הראיה של הנהג תלוי בכמה גורמים, העיקריים בהם הם מבנה תא הנהג, גובה הנהג וגובה מושב הנהג, גובה הרכבים מסביב לרכבנו. אם לוח המכוונים שלכם גבוה מדי עבורכם, או שצורת הישיבה שלכם אינה מיטבית לראיית כלל סביבתכם - אתם תסבלו מיותר שטחים מתים מסוכנים בעת הנהיגה.

הסכנות של שטחים מתים בכביש ובחניה

איך נהיה בטוחים לגמרי שאין מכונית או אופנוע בשטח המת שלנו? איך נדע מתי דווקא להימנע מיציאה לעקיפה, במצבים מסוכנים מסוימים? איך נהיה רגועים תמיד שלא שכחנו את הפעוט במושב האחורי של הרכב? או אם הילד משחק בחוץ ליד הפגוש של המכונית? אותם סיפורים עצובים שאנו נתקלים בהם מדי פעם על ילד ששיחק בקרבת המכונית ונפגע, קשורים ישירות לשטחים המתים מסביב לרכב. בני אדם אינם מושלמים, ועל הכביש - או ביציאה מהחניה - מספיק שבריר שניה של חוסר שימת לב ואתם יכולים להיות בבעיה אמיתית.

חוץ מזה שקשה להיות בריכוז שיא בדרך כל הזמן - גם הראייה שלנו לא מושלמת, בטח לא ברכב. גם מהירות הנסיעה וגם כמות השטחים המתים סביב הרכב הופכים אותנו לפגיעים. כדי לפצות על חוסר השלמות של בני האדם ולהשלים את מעטפת ההגנה שלהם בצורה טכנולוגית, אפשר להיעזר במערכות בטיחות מתקדמות לרכב. עזרים כמו מצלמות דרך לא ממצמצים כמונו, אין להם שטח מת וקורות צד או לוח מכוונים בולט לא יפריעו לראייה שלהם.

 

מתלבטים לגבי התקנת מערכת זיהוי שטח מת? הסטטיסטיקה בעד

מנתונים של המכון לבטיחות בדרכים של חברות הביטוח האמריקאיות ומכון הבטיחות HLDI נראה כי רכבים בהם הותקנו מערכות מתקדמות לניטור שטחים מתים בנהיגה הייתה השפעה טובה על בטיחות הרכב:

  • 14% ירידה בתאונות במעבר בין נתיבים.
  • 23% ירידה בתאונות במעבר בין נתיבים עם נפגעים.
  • 9% ירידה בתביעות ביטוח רכב בגין פציעת אדם ברכב אחר.
  • 7% ירידה בתביעות ביטוח רכב בגין פגיעה ברכוש של אחר.

המשמעות היא שמערכות אלה גם משתלמות לכיס שלנו - מערכות בטיחות מפחיתות את הסיכון שרכב יהיה מעורב בתאונה, חברות ביטוח הרכב לוקחות את המספרים הללו ברצינות, ולעיתים קרובות מצ'פרות רכבים ממוגנים במחירי ביטוח זולים במיוחד המשקפים את הסיכון הנמוך של בעל הרכב להיקלע לתאונה ולתבוע את הביטוח.

מתי מומלץ להתקין חיישן לזיהוי שטח מת?

  • מצלמת הדרך PROOF FR400 מסייעת לכם להחזיר את השליטה לעיניים שלכם - במידה ואתם נוהגים ברכב גדול, ג'יפ, משאית או מיניבוס, בעצם כל רכב בעל שטח חיצוני רב, שקשה לנטר בעודכם נוהגים בכביש.
  • אם תנאי הראיה ברכב שלכם מוגבלים או לא מספקים. קורות הצד או מראות פנימיות מייצרות לכם עוד שטחים מתים? גובה הנהג או הכיסא מפחית את שדה הראיה? מומלץ לשקול להתקין מערכות לניטור שטחים מתים מסוכנים בכביש.
  • בכלל - מצלמות רכב מסייעות לכם להיות במודעות מלאה למה קורה מסביב לרכב שלכם בנהיגה ובחניה, שכאמור גם היא לצערנו לא חפה מסכנות. בין אם מדובר בגניבת רכב, פגיעה בו בזמן חניה או חלילה ילדים המשחקים בקרבת הרכב החונה.
  • נוסעים הרבה בדרכים בין עירוניות ובכבישים מרובי נתיבים? אתם חשופים הרבה יותר לתאונות הנגרמות משטחים מתים בנהיגה, בטח ככל שמהירות הנהיגה בכביש סביכם עולה. במידה ואתם נוסעים בעיקר בכבישים עם נתיב אחד, או זוחלים במהירות נמוכה בפקקים בנסיעות קצרות - עדיין נמליץ לכם להתמגן, אבל מראש מצבכם טוב יותר.

שאלות נפוצות

שטח מת בנהיגה הוא למעשה כל שטח חיצוני סביב הרכב המוסתר מהנהג - בין אם בשל מבנה תא הנהג, גובה הנהג והכיסא או גודל הרכבים סביבו.

בהחלט. חשוב מאוד להישאר צנועים וזהירים על הכביש, העיניים שלנו יכולות להסתכל רק לכיוון אחד בכל פעם, ולעיתים חוסר תשומת לב רגעי שלנו או של נהג אחר בכביש עלול להביא לנו צרה לא צפויה. מצלמות דרך מאפשרות להיות בבקרה שוטפת על סביבת המכונית ולראות מה קורה בנוחות ממושב הנהג, בלי לסובב את הראש.

לרוב על ידי טכנאי המוסמך לכך, כדי לוודא פעולה מיטבית ואיכותית של המערכת.

לפרטים נוספים ורכישה

כשזה מצולם אין הפתעות

לפרטים נוספים ורכישה יש להשאיר פרטים